Strona główna » Przedszkole » Nauka i zabawa » Gry i zabawy » Jak wybrać klocki na prezent dla przedszkolaka?

Jak wybrać klocki na prezent dla przedszkolaka?

zabawki dla dzieci

Jakie prezenty kupować przedszkolakom młodszym i starszym i dlaczego?

Niesłychanie ważnym elementem wpływającym na rozwój dzieci jest zabawa klockami. Bawiąc się nimi, dziecko poznaje kształty figur i brył, poznaje ich właściwości fizyczne – różne wielkości, barwy, różne możliwości ich wykorzystania (np. uczy się, że na stożku nie można postawić sześcianu). W trakcie budowania dzieci ćwiczą precyzję i koordynację ruchów rąk i koordynację wzrokowo-ruchową (trzeba bardzo dokładnie ustawiać na sobie klocki, by powstała duuuuża wieża!), uczą się planowania czynności, rozwijają wyobraźnię przestrzenną (tak potrzebną w szkole!), ćwiczą koncentrację uwagi, spostrzeganie wzrokowe, myślenie! Dodatkowo uczą się pokonywania trudności i ćwiczą umiejętności społeczne, bo zabawa klockami jest w przedszkolu zabawą w grupie.

Oczywiście zabawy klockami dzieci młodszych i starszych różnią się między sobą. Dzieci młodsze zafascynowane są głównie samą czynnością – budowaniem i mniej interesuje je wynik (są oczywiście wyjątki), a starsze – 5-7–latki,  są już twórcami – bardziej interesuje je efekt, wytwór. Budowle ich są z góry zaplanowane, bardziej okazałe, mają wiele szczegółów i czasem zabawa klockami trwa kilka dni. Zabawa dzieci młodszych trwa krócej i jest uboższa, zabawa starszych przedszkolaków jest bogatsza i trwa, jak wspomniałam, dłużej. Inne są także możliwości w zakresie sprawności rąk dzieci – starsze dzieci mają lepszą precyzję i koordynację ruchów rąk. Dlatego też nieco inne powinny być klocki dla młodszych i starszych przedszkolaków.

Jakie klocki można kupić dla 3-4–latków (lub mniej sprawnych ruchowo 5–latków), by sprawić dzieciom radość i stymulować ich rozwój?

a. Kolorowe klocki drewniane
. Bywają w pudełkach, na drewnianych ciężarówkach, mają w zestawach różne kształty (sześciany, prostopadłościany, walce, stożki, czworościany, „mosty” itp.), mają różną długość i szerokość. Dzieci budują z nich wieże, pociągi, mosty, zagrody dla zwierząt, parkingi, mogą budować pokoje i mebelki dla lalek itp. Dziecko uczy się, że sześcian można stworzyć z dwóch prostopadłościanów, że oprócz wieży można zbudować samochód lub samolot, albo okrąg itp. Powoli kształtuje się jego rozumowanie matematyczne (pojęcia zbioru, umiejętności klasyfikacji itp.). Jak znudzi mu się budowanie, to może celować klockami i wrzucać je np. do wiklinowego koszyka lub użyć ich jako masła lub sera w zabawie w sklep!

b. Duże, proste klocki plastikowe typu lego. Bywają w zestawach dużych, średnich i małych. Mają elementy, z których można oprócz wież i zwartych budowli zrobić samochody z kierowcą. Buduje się z nich szybko i od razu widoczne są efekty – dlatego dzieci bardzo je lubią. Można dokupić zestawy, zwiększając liczbę klocków. Przy ich łączeniu wymagana jest precyzja (są starannie wykonane), z którą nawet 3–latki sobie poradzą. Bawiąc się z dzieckiem warto używać nazw kolorów (bo klocki są kolorowe) i nazywać wielkości (bo są duże, średnie i małe).
Oprócz budowli można z nich układać np. kwadraty, trójkąty, okręgi, do których dziecko wbiega, wskakuje, kuca lub wykorzystuje je jako pokoje dla lalek, pole czy polanę dla zwierzątek. Zrobione z nich samochody mogą zjeżdżać szybko lub wolno do garażu w zależności od pochyłości np. deski do prasowania, która staje się wtedy autostradą. Możliwości zabaw jest wiele.
Można dostać także klocki typu lego duplo. Są to zestawy do prostych budowli z postaciami z kreskówek. Dzieci łączą tu zabawy konstrukcyjne z zabawami tematycznymi.

c. Klocki „bajkowe”. Są to klocki sześcienne drewniane lub plastikowe, na ściankach których naklejone są fragmenty obrazków z bajek lub obrazki zwierząt itp. Do zestawu dołączone są oczywiście całe obrazki – wzory, które dziecko ma z nich ułożyć. Są to bardzo ważne klocki z punktu widzenia rozwoju spostrzeżeń wzrokowych u dzieci. Należy wybrać obrazek do ułożenia, znaleźć odpowiednie ściany klocków, na których znajdują się fragmenty tego obrazka (dokonując analizy i syntezy wzrokowej, która jest niezbędna przy nauce pisania i czytania) i wreszcie złożyć klocki w całość, kładąc każdy klocek w odpowiednim miejscu. Nawet dzieci powyżej 3 lat mogą mieć kłopoty – odszukają właściwe klocki, natomiast trudno im będzie odpowiednio zestawić klocki ze sobą (dopiero kształtuje się umiejętność syntezy w zakresie stosunków przestrzennych). Jest to bardzo ważne dla nauki czytania i pisania.
Oprócz układania obrazków można takie klocki-obrazki wykorzystywać do wznoszenia budowli, jak każde inne klocki.

Klocki dla dzieci powyżej 5 lat

Wybierając klocki dla dzieci powyżej 5 lat, powinniśmy kierować się bardziej niż w przypadku dzieci młodszych zainteresowaniami, możliwościami i zdolnościami dzieci. Jaki mamy tu wybór?

a. Klocki drewniane – dzieci już nie tak chętnie bawią się nimi, chyba że jako „architekci” robią makiety osiedli, miast, otoczenie autostrad itp.

b. Klocki lego  –
ogromny wybór! Są klocki uniwersalne różnej wielkości aż do miniaturowych – tymi chętnie bawią się dzieci bez specjalnych zainteresowań. Dziewczynki budują domki i urządzają otoczenie domu dla lalek, chłopcy natomiast składają te klocki w szablę, karabiny i lewolwely. Powstają także statki, rakiety, różne pojazdy, garaże. Zabawa potrafi trwać godzinami (przy okazji dzieci ćwiczą koncentrację uwagi, planowanie, przewidywanie itp.). Z klocków uniwersalnych można zbudować wszystko!!

Klocki specjalistyczne – to gotowe zestawy do budowania np. domu (są okna, drzwi, duże klocki na dach, miniaturki drzew, kwiatów itp.); zestawy do budowania samolotu lub rakiety, samochodów, statków, lotniskowców itp. (w zestawie są koła i inne potrzebne elementy). Te klocki dobrze służą dzieciom o odpowiednich zainteresowaniach.

Klocki lego typu mozaika
– wspaniale ćwiczą precyzję ruchów rąk i spostrzeganie wzrokowe. Jest to płyta do wciskania klocków, różne małe kolorowe klocki i plansze z wzorami. Układa się wzory różnych rzeczy wg załączonych obrazków. Zabawa doskonale ćwiczy uwagę i wycisza niespokojne dzieci.

c. Klocki drewniane lub plastikowe z literami i cyframi – dla dzieci, które przejawiają zainteresowanie próbami czytania i pisania. Do niektórych zestawów dołączone są obrazki do „podpisywania”, wzory działań arytmetycznych.  Bywają zestawy klocków magnetycznych z odpowiednią tablicą do układania.
Można je także wykorzystywać jako zwykłe klocki do zabawy.

Świat klocków jest tak bogaty, że nie sposób wszystkiego zaprezentować – warto samemu poszukać, ale każde dziecko klocki musi mieć! Dziewczynki oczywiście też!

Instagram

Twoje korzyści z rejestracji

  • Kody rabatowe na ubranka dla dzieci wysyłane na Twój e-mail
  • SMS ze zniżkami do sklepów z zabawkami
  • Zaproszenia do darmowych szkoleń online z nagrodami
  • Udział w społeczności Mam na forum
  • Darmowy newsletter z poradami dla młodych mam i kobiet w ciąży
  • Bezpłatny e-magazyn Niebieskie Pudełko
  • Podcasty tematyczne, infografiki oraz webinaria do pobrania
  • Bezpłatne poradniki do pobrania w PDF
  • Konkursy z nagrodami
  • Udział w Niebieskim Konkursie
ZAREJESTRUJ SIĘ

Zobacz również

Skomentuj jako pierwszy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Advertisement

Pakiety

Pakiety

Placówki